Koçluk ve İş Yaşamına Katkıları


Koçluk ve İş Yaşamına Katkıları
Yerel bir basın kuruluşunun web sitesinde yayınlanması için 2019 yazında hazırladığım bir yazıyı paylaşıyorum.

1-    Yaşam Koçluğu danışmanlığının, bireylerin iş hayatında ne gibi katkıları olmaktadır?  

Değişim ihtiyacı bir rahatsızlıktan ortaya çıkar ve kişinin konfor alanından uzaklaşarak gelişmesi ile gerçekleşir.    
Koçluk, kişinin yaşamında istediği hedefe ulaşmak için koç ile danışan* arasında kurulan planlı bir gelişim ilişkisidir. Bu süreçte sorumluluk danışanın kendisindedir. 

Koçlar, danışanlarının kendilerine dışarıdan farklı bir gözle bakmalarını sağlamak, farkındalıklarını yükseltmek, içlerindeki potansiyeli performansa dönüştürmelerini teşvik amacıyla çeşitli koçluk yöntem ve teknikleri ile kişinin bu yolculuğunda yol arkadaşlığı yaparlar. Cevaplar danışanın kendindedir, kendi iç seslerini duymasını, kendisini keşfetmesini sağlar. 
Koçluk bir danışmanlık, mentorlük, terapistlik değildir. Koçlar, koçluk süreci boyunca danışanlarına akıl vermezler, yönlendirme, terapi yapmazlar. Koçluk, kişinin geçmişiyle değil geleceği ile ilgili bir süreçtir. 

2-    İnsanlar değişir mi? Bu eğitimler insanları bütünüyle değiştirmekte midir?  

Burada konuyu 2 ayrı açıdan ele alalım. Eğitim dediğimde bu bir kişisel gelişim eğiti veya sıklıkla yaptığımız atölye çalışmaları olabileceği gibi kişilerin kendilerine bir yatırım yaparak koç olmak veya koçluk yeterliklerini kazanmak amacıyla Koçluk eğitimleri alması da olabilir. Ancak kişinin hedefine ulaşması için koçluk hizmeti alması bir eğitim olarak gelişim süreci olarak değerlendirilmelidir. 
Yukarıda da belirttiğim gibi aslında değişim ihtiyacı bir rahatsızlıktan çıkar. Kişi herhangi bir konuda mevcut durumuyla gelecekte olmak istediği durum arasında bir mesafe olduğunu farketmiştir ve oraya varmak için bir değişim ihtiyacı hisseder. Bu ihtiyaçla koçluk hizmeti alması durumunda kendi gerçekleri, farkındalıkları ve süreç boyunca attığı adımlar ile gelişimini sürdürür. 

Kısacası evet, eğer insanlar gerçekten değişmek isterlerse, değişim için kendi sorumluluklarını alıp harekete geçerlerse bu mümkündür. 

3-    İş yaşamında, bireylerin motivasyonunu ve verimliliği hangi yöntemler ile artırılabilir?  

Motivasyon ve verimlilik kişiden kişiye çok değişebilmektedir. Burada kişinin kendi değerlerinin farkındalığı kilit nokta bence. Değerlerinin farkında, kişisel vizyonu ve misyonunu belirlemiş, bu yolda ilerleyen bir kişinin motivasyonu ve verimliliği çok daha yüksektir. Ancak kişi değerlerinin farkında değilse, vizyonunu ve misyonunu belirlemişse sebebinin farkında olmasa da motivasyonu ve verimliliği ya düşük olacaktır, ya çok maddi unsurlara bağlayacaktır ya da tam tersi motivasyonu ve verimliliği yüzeysel boyutta kalacaktır. 

Organizasyonlarda bireylerin motivasyonu ve verimliliğini arttırmak için kişisel gelişim konularında eğitimler ile kurumun değerleri vurgulanmalı, ortak değerler çatısında birleşme amaçlanmaktadır. Kişinin sadece kendi farkındalığı değil, iletişimde olduğu kişilerin de varlıklarının farkındalığında olması önemlidir. 

Yetişkinler neyi neden yaptıklarını ve sonuçlarını ve kendilerine sağlayacağı faydayı görmek, bilmek isterler. Süreçte söz sahibi olmak isterler. Dolayısıyla motivasyon ve verimlilik arttırıcı organizasyonlar (eğitim veya aktivite) planlanırken hedef kitlenin yetişkinler olduğu ve yetişkin öğrenmesi ilkelerinin göz önüne alınması gerektiği unutulmamalıdır. 

Amaç her zaman belirleyicidir. Motivasyon ve verimliliği hangi amaçla arttırmak istiyorum?
Bu süreçte 5N1K yı belirlemek faydalı olacaktır. 
Farklı profilde katılımcılara nasıl ulaşabilirim?
Bu amaç için farklı profildeki katılımcıların birbirine yakın ölçüde faydalanmasını nasıl sağlarım?

Tüm bunları bütünsel ele almak faydalıdır. Yoksa günümüzde çok klasik uygulamalar olduğu gibi çok farklı, uygulamalar da görüyoruz. Yıllık motivasyonu bir bahar pikniğinde uman pek çok işletme olduğu gibi, bir kaç kişisel gelişim eğitimde arayan veya farklı dış akitiviteleri deneyen işletmeler var. Sonuç olarak bir amaç var mıydı ve ona ulaşılıyor mu? Değerlendirmek önemli diye düşünüyorum. 

4-    Kamuoyunda çok sayıda Koçluk danışmanlıkları vardır. Sizi, diğerlerinden ayıran özellikleriniz nelerdir?  

Koçluğa ICF akredite eğitimleri** ile başladım ve şu an PCC*** ünvanıyla hem koçluk yapıyorum hem koçluk eğitimleri veriyorum.
Bireysel seanslarda kendi kurguladığım "H2Q Bütünsel Özfarkındalık" modeliyle özellikle yönetici koçluğunda koçluk sürecinde çok olumlu sonuçlar alıyoruz. 
Kurumsal eğitimlerde ise tüm eğitim içeriklerini ileri koçluk teknikleri kuruma özel hazırlıyorum ve yine çok olumlu geri dönüşler alıyoruz. 
Koçluk mesleğini sadece bir ofiste değil, kurgusu ve markası bana ait olan Peki Ya Ben mobil uygulaması ile de yapıyorum. İstiyorum ki koçluk gibi kişiye çok faydalı olan bu hizmetten mümkün olduğunca çok kişi yararlanabilsin. Daha çok kişiye ulaşabilelim.  

Kısacası TNİA Koçluk ve Danışmanlık olarak "Başarıya yol arkadaşlığı yapıyorum." 

*Koçluk hizmeti alan kişiye resmi gazetede "Müşteri", uluslararası koçluk standartlarında "Koçi" denmekte olup, ülkemizde sıklıkla "Danışan" olarak kullanılmaktadır. 
**ICF'in yaptığı bir araştırmaya göre sertifikalı bir koçla çalışan müşterilerin %93'ü süreçlerinden memnun. 
***PCC ünvanını almak için  min. 500saat koçluk yapmış olmanız, ICF'in zorlu ve uzun sınavını geçmiş olmanız ve diğer birkaç aşamayı daha tamamlamanız gerekmektedir. 


Sevgilerimle
Ayşe Nihan Tansuğ, MBA
PCC & Master Trainer

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Koçluk, Koçluk, Nedir Bu Koçluk?

Danışan, Müşteri ve Koçi